Det är enkelt att komma igång med Adwords

Wixton - Kom igång med Adwords

Vill du bli framgångsrik med dina AdWords-kampanjer? Då krävs det bra annonser. Det krävs eftertanke för att skriva bra texter och hur de ska få plats med ett budskap i ett begränsat utrymme. Tyvärr finns det inte någon enkel lösning som fungerar för alla utan det handlar om att testa, testa och testa tills det att man når önskat resultat. Det fina med AdWords är att du kan låta flera olika AdWords-annonser rotera parallellt för att se vilken annons som presterar bäst för ditt specifika sökord eller kampanj.

Några enkla tips för effektiv marknadsföring med Google AdWords:

  • Var detaljerad

    Om man har en webbshop som säljer ex. leksaker, då är det inte helt optimalt att bara skriva leksaker i rubriken utan nischa dina annonsgrupper i den mån det är möjligt och ha en annons för lego, en annan för dockor och ytterligare en annan för bilar. Om man gör på det sättet så kommer era annonser bli mer träffsäkra och generera mer trafik till er butik.

  • Relevant för sökordet

    Det är oftast bra att vara kreativ, men de flesta som använder Google förväntar sig en en uppenbar och enkel lösning presenterad i resultatet. Om personen söker efter egendesignade klänningar kommer ögonen automatiskt dras till en annons med egendesignade klänningar i rubriken. Ännu tydligare blir det då sökordet fetmarkeras i annonsen och därför blir än mer tydligare.

  • Använd er av Call to Action

    Något av det absolut viktigaste är att använda sig av någon form av Call to Action i annonstexten. Kunden blir oftast presenterad för en mängd olika annonser vid varje sökning, och ett beslut tas oftast grundat på intuition. Då är det i rtegel en bra Call to Action som påverkat kunden att klicka. Några exempel kan vara ”Bara idag, 20 % rabatt”, ”Prova gratis i 60 dagar”eller ”Beställ idag, få linne på köpet”.

  • USP – Unique Selling Point

    Finns det något som skiljer dina produkter och erbjudanden från konkurrenternas? Finns det något extra värde som kunden kan få om denne väljer att köpa produkten från er? Vad är det som gör ert företag, tjänst eller produkt unik? Många av er har redan svar på detta och kan således arbeta fram en bra text som beskriver detta. Om ni exempelvis säljer egendesignade klänningar av högsta tänkbara kvalitet så ska du definitivt trycka extra på det. Är Ert företag ensamma på marknaden om att kunna erbjuda personlig support inom 30 minuter – då har ni en bra USP.

  • Ha koll på dina konkurrenter

    Det är alltid viktigt att ha koll på sina konkurrenter – att se på vilket sätt de använder de sökord som du nu vill nå framgångar med. Ibland kan man snappa upp bra textrader, än viktigare är det att du tittar på konkurrenterna och ser till att dina annonser verkligen står ut från mängden. Om alla dina konkurrenter har rubriken ”klänningar”, bör du välja något annat som ex. ”prisvärda klänningar”, ”egendesignade klänningar” eller ”klänningar direkt”. Är det ingen som har sökordet i rubriken så bör du absolut ha det. Dock har Google en hel del riktlinjer, varav en lyder: ”Annonser får inte innehålla allmänna uppmaningar som ”klicka här” och liknande som kan gälla vilken annons som helst, oavsett innehåll.”

  • Var kort och direkt

    KISS – keep it short and simple. Hoppa över detaljerna och gå direkt på säljargumenten och dina framtagna Call to Actions. Du har max 25 tecken på dig för rubriken, och ytterligare 105 tecken för visningsadress och de två beskrivningsraderna, så det finns inget utrymme för irrelevanta och onödiga ord. Du behöver inte heller maximera utrymmet med tecken. Har ni en kort och slagkraftig punchline? Kör på den!

Vi hjälper ert företag att synas på AdWords – kontakta oss.

This post is also available in: Engelska

Dela gärna Wixtons sidor